Its a state of mind!

Nästan allt / Permalink / 1
En gång om året invaderas Milano av flera hundra tusen inrednings- och designnördar, de flesta med siktet inställt på att hitta något unikt att visa eller att berätta om för omvärlden. De allra flesta är där för att på något sätt göra affärer av sin inspirationsresa oavsett om det handlar om att köpa eller sälja, designa, styla eller skriva artiklar.
 
Bild från designdistriktet Brera i centrala Milano
 
 
 
Allra helst skall man åka hem med känslan att att man varit med om något som ingen annan därhemma har upplevt eller sett. Många har i år uttryckt sin besvikelse över att det baske mig inte fanns det blekaste att berätta om som var unikt. Andra har uttryckt att det ju faktiskt handlar om att tjäna pengar. Ändå fler säger att känslan var att man sett allting förut och att allt ser likadant ut som förra året. Och året före det dessutom. DNs Bo Madestrand har ännu en vinkel och skriver en bra artikel om mångfalden av stolar men också om mässans fokus på framtidens mobila och teknikinnovativa arbetsplats.
 
Även om jag håller med om att likriktningen när det gäller färg och form numera följer ett mönster så är jag inte alls lika besviken och frustrerad. För min del är det inte alls konstigt då kanalerna för att hitta och ge inspiration, information, kritik och uppskattning fullkomligt exploderat de senaste åren. Alla kan numera via sociala medier som bloggar, Instagram, FB mm ta del av allt i förväg (vilket såklart) förtar känslan av att ha sett något först av alla. En del skriver fantastiskt bra rapporter från mässan utan att varit där. 
 
Så. Med det sagt vill jag bara förklara varför jag trots bristen på känslan av att inte sett något ingen annan sett trots allt är gruvligt nöjd med årets Milanomässa. Och att jag älskar sociala medier! Vill du kika på mina och några andra inredningsbloggares bilder så kolla in vår tagg #swedishbloggersinmilan på Instagram.
 
Bild från mitt Instagram
Min personliga utdelning det här året är de innovativa, kreativa och stundtals intensiva diskussionerna om design och affärer med mitt resesällskap nedan på bilden från vänster Susann, Hildur, jag själv och Jenny.
 
 
Genom att lyssna, argumentera och se genom de andras ögon har jag lärt mig mångdubbelt mer än om jag bara sprungit runt och jagat den perfekta prylen eller hetaste nyheten. Inte för att vi tappat tempo på något sätt utan tvärtom varit rasande effektiva och dragit igenom det mesta av mässans och stadens utbud. Så mycket att jag valt att dela upp min rapport i olika delar varav den här är den här utläggningen är den första.
 
Det handlar om inställning! eller "State of mind"!
 
Bild: Ljusskyltar på gatan utanför inredningsbutiken "Corso Como" med ordspråk.
 
 
#1 - - Jenny - Hemtrender:

MYCKET bra skrivet! State of mind :)
Kramkram!

Till top